5일간 스마트폰, TV, 테블릿을 안 본 6학년짜리들 인간의 감정을 더 잘 읽을 수있는 능력을 가지는 것으로 드러났다.

2014. 8. 29. 23:14교육, 도서 정보/교육혁신 자치의 길

 

 

5일간 스마트폰, TV, 테블릿을 안 본 6학년짜리들 인간의


감정을 더 잘 읽을 수있는 능력을 가지는 것으로 드러났다.



글: 박영숙 유엔미래포럼대표  

         
5일간 스마트폰, 컴퓨터, 태블릿 TV를 보지않게 한 6학년들은 어떤 상황에 빠질까? 이러한 기기를 끊은 아이들이 인간의 감정을 더 잘 읽는 것으로 드러났다. 이것은 주로 사회성, 사회적 기술의 일부를 회복하는 것이다.

UCLA과학자들은 스마트폰, TV, 다른 디지털 화면 없이 5 지낸 6학년 학생들이 같은 학교에서 이러한 기기를 계속해서 사용한 아이들보다 인간의 감정을 읽는 능력에서 실질적으로 더 나은 반응을 나타낸 것을 발견하였다. 매일 자신의 전자 기기를 찾고 매일 전자기기와 시간을 보내는 아이들보다 사회성이 늘어나는 것을 알아낸 것이다. 

얼굴을 맞대고 상호작용을 위한 더 많은 시간 가지고 사회성 기술을 발전시키는 것으로 나타났는데, UCLA 심리 연구에 따르면 디지털 미디어 사용 증가로인해 인간성이나 사회성이 감소 될 수 있다는 것을 처음으로 증명하였다.

"감정적인 신호 감도 느끼는 능력이 감소하는데,  다른 사람 감정을 이해하는 능력을 잃어가는 학생들이 많았다. 교육 디지털 미디어 사용의 변화를 연구한 패트리샤 그린필드, UCLA대학교 심리학교수겸 이 논문의 수석연구원이 말했다. 디지털 화면의 상호작용으로 실제로 인간대 인간의 대면을 통한 사회적 상호작용의 변화는 사회적 능력을 감소시킬 수 있음을 보여준다고 그녀는 말한다.

실험 

팔리어 연구소는 LA에서 동쪽으로 70마일 떨어진 자연과학 캠프에서 5일간 같은 학교 학생 들 중 54명은 스마트폰 등 디지탈기기와 격리시킨 6학년 학생과 디지탈 기기를 계속사용하는 학생들간의 심리적인 변화를 연구하였다. 심리학자들은 남부 캘리포니아 공립학교에서 6학년 두 그룹을 구분해서 연구한 것이다.

많은 학생들이 첫번째 디지탈기기 사용을 금지하였는데, 이 캠프 학생들은 전자기기를 사용하는 것을 허용하지 않았지만 대부분은 캠프 카운슬러에 따르면 신속하게 적응한 것으로 드러났다.

이 연구의 시작과 끝에서 학생들이 두 그룹으로 나뉘어져 사진과 비디오를 통해 다른 사람의 감정을 인식하는 능력을 평가 하였다. 학생들은 행복, 슬픔, 화를 내거나 두려운 표정의 얼굴 48개 사진을 보고 감정을 식별하도록 요청했다.

또한 서로 상호작용하는 행위자 비디오를 본 후 문자로 감정 설명하도록 지시받았다. 장면에서 학생들은 실험을 하고 자신의 답을 교사에 제출했다.

캠프에 있던 디지털기기를 사용하지 않은 아이들은 자신의 미디어 장치 계속 사용한 학생들에 비해 얼굴 감정과 다른 비언어적인 단서를 읽을 수 있는 능력이 5일간 크게 개선되는 것을 발견했다. 

얼굴을 맞대고 의사 소통에서 배울 수 있는 방법은 화면에서 비언어적 감정적 표현으로 배우는 것보다 훨씬 더 정확하게 인간의 감정을 배웠다고 이 연구의 수석연구원인 Yalda Uhls, UCLA 교수가 말했다. 그는 LA 디지털미디어센터 수석 연구원이다. "얼굴을 맞대고 의사소통 연습하지 않는 경우 중요한 사회적 능력을 상실 수 있다."고 그는 말한다. 


Are young people losing the ability to read emotions?

You’ve been prevented from accessing your smart phone, computer, tablet, and TV for five days. Do you (A) totally freak out and go into withdrawal or (B) deal with it and regain some of your lost social skills, like reading emotions?

UCLA scientists found that sixth-graders who went five days without even glancing at a smartphone, television, or other digital screen chose option B. They did substantially better at reading human emotions in an experiment than sixth-graders from the same school who continued to spend hours each day looking at their electronic devices.

Children’s social skills may be declining as they have less time for face-to-face interaction due to their increased use of digital media, according to a UCLA psychology study.

“Decreased sensitivity to emotional cues — losing the ability to understand the emotions of other people — is one of the costs [of digital media in education],” said Patricia Greenfield, a distinguished professor of psychology in the UCLA College and senior author of the study . The displacement of in-person social interaction by screen interaction seems to be reducing social skills.”

The research will be in the October print edition of Computers in Human Behavior and is already published online 

The experiment

The psychologists studied two sets of sixth-graders from a Southern California public school: 51 who lived together for five days at the Pali Institute, a nature and science camp about 70 miles east of Los Angeles, and 54 others from the same school. (The group of 54 would attend the camp later, after the study was conducted.)

The camp doesn’t allow students to use electronic devices — a policy that many students found to be challenging for the first couple of days. Most adapted quickly, however, according to camp counselors.

At the beginning and end of the study, both groups of students were evaluated for their ability to recognize other people’s emotions in photos and videos. The students were shown 48 pictures of faces that were happy, sad, angry or scared, and asked to identify their feelings.

They also watched videos of actors interacting with one another and were instructed to describe the characters’ emotions. In one scene, students take a test and submit it to their teacher; one of the students is confident and excited, the other is anxious. In another scene, one student is saddened after being excluded from a conversation.

Improvements in just five days

The children who had been at the camp improved significantly over the five days in their ability to read facial emotions and other nonverbal cues to emotion, compared with the students who continued to use their media devices.

You can’t learn nonverbal emotional cues from a screen in the way you can learn it from face-to-face communication,” said lead author Yalda Uhls, a senior researcher with the UCLA’s Children’s Digital Media Center, Los Angeles. “If you’re not practicing face-to-face communication, you could be losing important social skills.”

Students participating in the study reported that they text, watch television and play video games for an average of four-and-a-half hours on a typical school day. Some surveys have found that the figure is even higher nationally, said Uhls, who also is the Southern California regional director of Common Sense Media, a national nonprofit organization.


 (2014.8.26)


http://www.indaily.co.kr/client/news/newsView.asp?nBcate=F1009&nMcate=M1008&nScate=1&nIdx=24855&cpage=1&nType=1

 

 

 

스마트폰에 빠진 아이들 목·손목·손가락 유심히 살펴보라

스마트폰 후유증 예방법

임광명 기자 icon다른기사보기