『UN 세계물개발보고서(World Water Development Report)』 |
제4편‘불확실성과 리스크에서 물관리(Managing Water under Uncertainty and Risk)’ ②
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수자원 공급·사용 정보, 각국 정부에 점점 더 중요
사하라 남부 가뭄, 식량안보 파괴·주민 생계위협 요인
아시아·태평양 지역, 태풍·폭풍우에 특히 취약…홍수·해일 자주 발생
기후변화로 향후 수억 명이 물 부족·홍수·기아·질병·식량난으로 고통
제6장 원 데이터에서 정보에 근거한 결정까지
물 공급과 사용에 관한 정보는 수자원의 현황과 사용, 관리에 대한 신뢰할 만한 객관적인 정보가 필요한 각국 정부들에게 점점 더 중요해지고 있다. 농민과 도시계획자, 상하수도 회사, 재난관리 공동체, 사업체 및 산업체, 환경주의자들은 모두 정보를 제공받을 필요가 있다.
지표에 덧붙일 필요가 있는 데이터의 경우, 세계적, 또는 지역적, 유역의 차원에서 체계적이고 신뢰할 수 있는 데이터를 구하기란 쉽지 않다. 실제 데이터를 구할 수 없다면 기후 경향이 상당한 규모로 나타난다고 하더라도 기후 경향을 추적할 수 없다.
계획 및 디자인 목적에서, 엔지니어들은 대개 특정 분수령과 유역에서의 수문 순환과정이 시간이 지나도 변하지 않는 확률 분포를 통해 설명 가능할 것이라고 가정한다. 즉, 수문 과정의 역사적, 통계적 특징은 시간 경과에도 불구하고 변하지 않거나 정적이라고 가정하는 것이다.
지구의 기후 변화와 예측 불가능한 인간의 행동으로 인한 변화로 더욱 극단적인 사건이 발생할수록 물에 대한 계획과 관리는 더욱 힘든 일이 된다. 문제는 물 계획과 관리에 이러한 물 공급과 수요의 비정상성에 대한 고려를 어떻게 가장 잘 반영시킬 것인가 이다.
물 지표에 대한 관심을 이끈 요인 중에 하나인 기후변화에 대한 우려가 ‘정적인 수문학’ 가정이 더 이상 물의 가용성에 대한 근거로 사용될 수 없다는 명확한 인식을 낳았다. 이는 수자원 가용성에 대한 추측의 근거인 하천 유량에 대한 세계적 데이터의 제한적인 가용성에 대한 관심에 초점을 맞췄다. 원격 측정으로 측정할 수 있는 강우량에 대한 가용한 데이터는 많이 존재하는 반면, 하천으로 흘러 들어가는 유출수의 변화나 지하수의 재충전은 훨씬 측정하기가 힘들다.
Chapter 6. From raw data to informed decisions
Information about water supply and use is becoming increasingly important to national governments, who need reliable and objective information about the state of water resources, their use and management. Farmers, urban planners, drinking water and wastewater utilities, the disaster management community, business and industry, and environmentalists all need to be informed. The data required to populate the indicators are seldom systematically or reliably available at a global, national, regional or basin level. If actual data are not obtained, trends will not be tracked, even if they are substantial.
For the purposes of planning and design, engineers have typically assumed that the hydrological processes in a particular watershed or basin could be described by probability distributions that were not changing over time; that is, the historical statistical characteristics of those processes were assumed essentially constant over time, or stationary. The more these extreme events happen due to changes in the Earth’s climate or from unpredictable human behaviour, the more challenging it is to plan and manage water. The question is how best to include these nonstationarity considerations of both water supply and demand in water planning and management.
Concerns about climate change, one of the factors that have led to the growing interest in water indicators, explicit recognition that the ‘stationary hydrology’ assumption can no longer be used as the basis for assessment of water availability. This has focused attention on the limited availability of global data on stream flows, on which estimates of water resource availability must be based. While there are a great deal of available data on precipitation, which can be measured by remote sensing, changes in runoff to rivers or recharge of groundwater are much harder to measure.
올바른 물 정보, 물 관리·계획·설계·운영의 필수
물이 상대적으로 가치가 낮고 광범위하게 분포되어 있기 때문에, 물 사용은 종종 직접적으로 측정되지 않는다. 수자원은 대개 많은 상이한 정치적 관할권 간에‘공유’되기 때문에 상류의 국가들은 자원의 가용성과 사용에 대한 정보를 하류 지역의 국가와 공유하지 않으려고 한다. 왜냐하면 이러한 정보는 물의 분할에 대한 분쟁에서 사용될 수도 있기 때문이다.
수자원의 균형적인 할당과 보호를 위해서 지표들은 신중하게 선택되고 설계된 정책 수단을 지지해야 한다. 이러한 수단들에는 규제(예: 기술 표준, 성능 표준)와 쿼터, 접근 규칙, 할당 절차뿐만 아니라 경제적 수단들(특히, 가격 책정 메커니즘 및 생태계 서비스에 대한 지불) 등이 포함된다.
물은 대개 계절마다 그 행태가 변화하는 자연적 구조에서 발생하기 때문에, 유량같은 단순한 매개변수를 측정하는 것조차 대개는 매우 많은 돈이 든다. 물과 그 사용에 대한 유용한 가공된 정보의 중요한 흐름으로 아직 변환되지 않은 원격 측정으로 수집된 대규모 자원 기반이 존재한다.
그러나, 지상 실측 정보 없이 원격 측정만을 이용하는 것은 위험할 수 도 있다. 현존 하이드로메트(hydromet) 네트워크와 서비스를 강화하는 것은 올바른 수자원 관리 및 계획, 설계, 운영의 필수 조건이다. 물에 대한 정보의 흐름을 향상시키기 위한 노력의 가장 효과적인 동인은 정치적·경제적 활동 부문의 정책 입안자들과 정책 결정자들의 수요일 것이다.
정부의 관점에서는 경제정책 입안자들은 수자원은 중요하지만 국가 경제에 대한 영향이 대개는 고려되지 않는 다는 것을 인식하고 있다. 현재 물 이행사들의 국제 공동체뿐만 아니라 물 사용자, 물에 이해가 걸려있는 더 광범위한 세계 공동체에게도 수자원과 사용, 사용자, 물로 인한 혜택, 그리고 이 혜택이 어떻게 할당되는지, 그리고 누가 그 비용과 부정적인 영향을 짊어지는지에 대한 정보의 가용성과 질에 대한 상당한 향상을 이루어낼 큰 기회가 있다.
Because of the relatively low value and wide distribution of water, its use is often not measured directly. Because water resources are often ‘shared’ between a number of different political jurisdictions, there is often a disincentive for upstream communities to share information about resource availability and use with downstream jurisdictions, as the information may be used in disputes about the division of the resource.
To achieve a balanced allocation and protection of water resources, indicators should support policy instruments which are carefully chosen and designed. They may include regulation (e.g. technical standards, performance standards), quotas, access rules and allocation procedures, as well as economic instruments(especially pricing mechanisms and payments for ecosystem services).
Because water occurs in natural structures whose behaviour often varies from one season to the next, measuring simple parameters such as flow is often extremely expensive. There is a huge resource base from remote sensing, which has not yet been translated into significant flow of useful processed information about water and its use.
However, using remote sensing data without ground truth may be risky; strengthening existing hydromet networks and services is a necessary condition for proper water resources management, planning, design and operation. The most effective driver of efforts to improve the flow of information about water will be a demand from policy-makers and decision-makers in the socioeconomic sectors of activity.
From a government perspective, economic policymakers have recognized that water resources have an important but largely unaccounted for influence on national economies. There are now significant opportunities for the global community of water practitioners, as well as water users and the much broader community that has a stake in water, to make substantial improvements in the availability and quality of information about the resource, its use, users, benefits derived from its use and how these benefits are allocated, and who bears the costs and negative impacts.
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사하라 사막 남부의 아프리카 지역은 고질적인 빈곤과 식량 불안정, 식수·위생시설의 매우 낮은 보급률, 만연한 저개발에 직면해 있다. |
제7장 지역적 도전 과제와 세계적 영향
수자원 개발·관리할 인적·경제적·제도적 역량 결여
■ 아프리카 사하라 사막 남부의 아프리카 지역은 고질적인 빈곤과 식량 불안정, 식수·위생시설의 매우 낮은 보급률, 만연한 저개발에 직면해 있으며, 이와 함께 거의 대부분의 국가들이 수자원을 지속가능하고 효과적으로 개발하고 관리할 수 있는 인적·경제적·제도적 역량을 결여하고 있다.
전반적으로 아프리카에서는 4명 중 오직 1명만이 전기를 사용하고 있다. 수력 발전이 아프리카 에너지의 32%를 공급하며, 재사용 가능한 수자원의 3%만이 수력 발전에 사용되고 있다. 그러나, 아프리카는 아프리카 전기 필요량 모두를 충족시키기에 충분한 광대한 수력 발전 잠재력을 가지고 있다.
사하라 사막 남부의 아프리카 지역에서 가뭄은 지배적인 기후 리스크이다. 가뭄은 경제적으로 생계와 농민들의 식량 안보를 파괴하며, 1/3의 국가의 국내총생산(GDP) 성장에 상당히 큰 부정적인 영향을 미친다. 홍수 또한 기반시설과 교통, 제품 및 서비스의 흐름에 매우 파괴적인 영향을 주며, 물 공급을 오염시켜 수인성 질병의 발생을 야기할 수 있다.
Chapter 7. Regional challenges, global impacts
■ Africa Sub-Saharan Africa faces endemic poverty, food insecurity, very low coverage of both drinking water and sanitation, and pervasive underdevelopment, with almost all countries lacking the human, economic and institutional capacities to effectively develop and manage their water resources sustainably.
Overall, only one in four people in Africa has electricity. Hydropower supplies 32% of Africa’s energy; only 3% of its renewable water resources are exploited for hydroelectricity. Yet the region has vast hydropower potential. enough to meet all the continent’s electricity needs.
Drought in sub-Saharan Africa is the dominant climate risk; it destroys economic livelihoods and farmers’ food sources and has a significant negative effect on GDP growth in one-third of the countries. Floods are also highly destructive . to infrastructure and transportation and to goods and service flows, and they can contaminate water supplies and cause waterborne disease epidemics.
북미, 유럽의 1인당 물 사용량보다 2.5배 많아
■ 유럽과 북미 유럽과 북미에 거주하는 대부분의 사람들은 상대적으로 풍요로운 라이프 스타일을 갖고 있어, 이 지역의 수자원에 대한 수요는 크다. 특히 1인당 물 사용량이 세계에서 가장 많은 북미인들의 경우, 유럽인들의 1인당 물 사용량보다 2.5배나 많은 양의 물을 소비한다. 그 이유 중 하나는 다른 선진국에 비해 물 값이 상대적으로 낮기 때문이다.
유럽 지역의 약 1억2천만 명의 인구는 안전한 식수에 대한 접근성을 가지고 있지 못하다. 심지어는 위생에 대한 접근성이 없어서 물 관련 질병이 발생하기도 한다. 수질은 유럽의 많은 지역에서 고질적인 문제로 남아 있다. 질소, 인, 살충제 등이 수계로 흘러 들어가며, 특히 농약은 이 지역 전체에 걸쳐 수자원에 해로운 영향을 주고 있다.
최근의 표준 지침과 지하수에 대한 내용이 포함된「물관리 지침(The Water Framework Directive, 2000년)」은 EU 물 법률 중 가장 중요한 부분이며 세계에서 유일한 초국경적인 물 제도이다. 이는 국제 물 관리에 대한 역사적 프로세스를 가속화·심화시켰다.
■ Europe and North America The relatively affluent lifestyles of most Europeans and North Americans make large demands on the region’s water resources. North Americans, the highest per capita water users in the world, however, consume two and a half times the volume that Europeans use per capita: one reason is that water is relatively inexpensive compared to other industrialised countries.
Some 120 million people in the European region do not have access to safe drinking water. Even more lack access to sanitation, resulting in water-related diseases. Water quality remains a persistent problem in many parts of the region. Agrochemicals in particular have had a detrimental impact on water resources throughout the region as nitrogen, phosphorus and pesticides run into water courses.
The Water Framework Directive concluded in 2000, and including more recent directives on standards and groundwater, is the most important piece of EU water legislation and the only such supra-national water arrangement in the world. It has accelerated and deepened a historical process of transboundary water management.
세계 기아 인구 중 70%가 아시아 지역에 거주
■ 아시아-태평양 지역 아시아-태평양 지역은 매우 역동적이며 빠른 도시화와 경제 성장, 산업화와 광범위한 농업 발전을 겪고 있다. 이러한 경향은 여러 가지로 바람직하지만 사회경제적인 물 개발 필요를 충족시키기 위한 이 지역의 역량에 영향을 주고 있는 동인들이기도 하다. 이러한 경향에 따른 집중적인 자원 사용은 지속적으로 악화되고 있는 물 생태계에 상당한 압력을 가하고 있다.
세계 기아 인구의 2/3(약 70%)가 아시아 지역에 거주하고 있기 때문에 식량안보는 이 지역의 중요한 이슈이다. 아시아-태평양 지역은 다양한 정도로 경제 발전을 훼손하는 자연 재해에 관해서 세계에서 가장 취약한 지역이다. 많은 경제 성장이 연안 지역 또는 홍수 취약 지역에서 일어나고 있다. 예컨대, 이런 지역들은 인구가 매우 많고 태풍과 폭풍우에 특히 취약하다.
태평양 지역의 군소 도서국(SIDS)은 열대성 싸이클론 및 태풍, 지진 등의 환경적 자연 재해에 특히 취약하다. 기후변화는 해수면 상승과 폭풍 해일 리스크, 해변 침식 등 예견되는 효과들로 인해 군소 도서국의 취약성을 더욱 악화시킬 것이다. 열대성 싸이클론 하나가 수년간의 개발 노력을 물거품으로 만들 수도 있기 때문이다. 이 지역은 대부분 단기적인 혜택 계획 및 기반시설 개발에서 벗어나, 경제 개발에서의 생태계 효율성 또한 다루는 더욱 전략적이고 장기적인 혜택 계획 개념으로 전환하고 있다.
■ Asia-Pacific The Asia and Pacific region is extremely dynamic, undergoing rapid urbanisation, economic growth, industrialization, and extensive agricultural development. Although these trends are desirable in many ways, they also represent drivers that are affecting the region’s capacity to meet its socioeconomic water development needs. They are accompanied by the intensive use of resources that exert considerable pressure on aquatic ecosystems, which continue to deteriorate.
Food security is an important issue since about two-thirds of the world’s hungry people live in Asia. The Asia-Pacific is the world’s most vulnerable region with respect to natural disasters, which undermine economic development to varying degrees. Much economic growth is generated in coastal and flood-prone areas, for example, which are heavily populated and especially vulnerable to typhoons and rainstorms.
The Pacific’s small island developing states (SIDS) are particularly vulnerable to environmental natural hazards, such as tropical cyclones, typhoons and earthquakes turning into disasters. Climate change will further exacerbate the vulnerability of SIDS with anticipated sea-level rise and the risk of storm surge and beach erosion. one tropical cyclone can negate years of development efforts. The region is shifting from predominantly short-term benefit planning and development of water infrastructure, to a more strategic and long-term benefit planning concept that also addresses ecological efficiency in economic development.
LAC지역 국가, 빈약한 물 지배구조 가져
■ 라틴아메리카와 카리비안 지역 라틴 아메리카와 카리비안 지역(LAC)은 일부 매우 건조한 지역이 있기는 하지만 기본적으로 습윤지역이다. 이 지역의 물 사용 패턴은 공간적으로 산발적이며 상대적으로 소수의 지역에 매우 집중되어 있다. 멕시코와 브라질, 몇몇 중미 국가들을 제외하면 LAC지역 국가들은 자연자원의 수출에 의존적이다. 광물과 식량, 기타 농산품, 목재, 어류, 관광서비스 등의 제품에 대한 국제적 수요는 최근 몇 년간 크게 증가했다. 이는 경쟁적인 물 수요와 이 지역으로부터의‘가상적인’ 물의 수출에 함의를 갖는다.
비록 대부분의 LAC 국가들이 높은 수준의 식수·위생 시설 보급률을 갖추고 있지만 서비스의 질은 큰 차이가 있으며 농촌과 도시, 국가간에도 중대한 차이가 존재한다. 약 4천만 명의 사람들이 여전히 개선된 물에 대한 접근성을 결여하고 있으며, 거의 1억2천만 명이 적절한 위생 시설에 대한 접근성이 없다. 서비스에 대한 접근성이 없는 대부분의 사람들은 농촌지역에 거주하는 빈민들이다.
많은 LAC 국가들의 빈약한 물 지배구조는 대개 최상위층부터 최하위층에까지 이르고 있다. 수자원 관리만 제한되어 있는 것이 아니라 대부분의 물 기반 서비스들의 관리도 제한되어 있는 경우가 많다. 상대적으로 약한 관리 역량을 가지고 있는 중미와 카리비안 지역, 안데스 지역의 최빈국들은 기후변화로 인한 리스크에 가장 크게 노출되어 있다.
■ Latin America and the Caribbean Latin America and the Caribbean (LAC) is basically a humid region although it contains some very arid areas. The pattern of water use in the region can be described as spatially sporadic and highly concentrated in relatively few areas.
With the exceptions of Mexico, Brazil and some of the small Central American countries, LAC economies depend on the export of natural resources. Global demand for these products, which include minerals, food and other agricultural products, timber, fish and tourism services, has increased notably in recent years. This has implications for competing water demands and the export of ‘virtual’ water from the region.
Although most LAC countries enjoy high levels of coverage of improved water and sanitation, there is a large variation in the quality of services and important differences between rural and urban areas and among countries. Almost 40 million people still lack access to improved water and nearly 120 million to proper sanitation facilities. The majority of those without access to services are poor and live in rural areas.
In general, poor governance in many LAC countries extends from the top to the bottom. It is not restricted to the management of the water resource, but rife in the management of most water-based services. With relatively weak water management capacities, the region’s poorest countries in Central America, the Caribbean and the Andes will be at the highest risk from the impacts of climate change.
아랍 지역, 물 희소성이 식량 불안정 우려로 이어져
■ 아랍과 서아시아 지역 아랍과 서아시아 지역의 인구 증가와 인구 이동, 소비증가, 지역적 갈등, 물 지배구조의 제약은 물의 양과 질에 관련된 리스크 증가를 초래했다. 그러나 이러한 상황은 결과적으로 지속가능한 공유 자원에 대한 관리 및 사용뿐만 아니라 농촌 개발과 식량 안보를 촉진하는 정책적 성공을 불러왔다.
물의 희소성은 아랍 지역에서는 식량 불안정에 대한 우려로 이어졌다. 곡물 수입은 연간 5천만 톤의 곡물을 수입하는 중동과 북아프리카 지역의‘가상적인’ 물 소비의 큰 부분을 차
지한다. 이는 지역 외부의 농업 투자에 대한 관심을 강화했으며, 사실상 가상적인 물의 수입을 증가시켰다.
주기적인 갈등은 아랍 지역의 특징이었다. 폭력적인 갈등으로 인해 베이루트와 쿠웨이트, 레바논에서 다양한 시기에 물 기반시설이 파괴되었기 때문에 공급 확대보다는 복원이 필요했다. 아랍 지역에서 가용한 수자원의 약 66%는 다른 지역에서 기원한다. 때때로, 이는 상류 지역 국가들과의 갈등을 초래했다. 지자체 수준의 물 갈등도 행정 지역들과 공동체, 부족들간에 존재할 수 있다.
■ Arab and Western Asia region Population growth and migration, growing consumption, regional conflicts and governance constraints in the Arab and Western Asia region have resulted in increasing risks associated with water quantity and quality,
but are accompanied by the sustainable management of shared resources and their use, as well as the success of policies to promote rural development and food security.
Water scarcity leads to food insecurity concerns in the Arab region. Imported grain accounts for a large amount of ‘virtual’ water consumed in the Middle East and North Africa, which was importing 50 million tonnes of grain annually by the year 2000. This has fostered interest in agricultural investments outside the region to produce food, which in effect increases the importation of virtual water.
Cyclical conflict has been characteristic of the Arab region. Violent conflict has also destroyed water infrastructure at different times in Beirut, Kuwait and Lebanon, requiring rehabilitation instead of expansion of delivery. About 66% of the Arab region’s available surface water originates from outside of the region. At times, this has led to conflict with upstream countries. Local-level water conflicts can also exist between administrative districts, communities and tribes.
수자원 갈등, 인종 갈등으로 악화될 수 있어
■ 지역-글로벌 연계 : 영향과 도전 과제 물 관련 자연재해는 인간의 안정과 지속가능한 사회경제 발전 달성에 주요한 장애물이 되어왔다. 가뭄은 농업 생산에 큰 영향을 미쳐 왔으며, 이는 결과적으로 식량가격 급상승과 식량 부족을 야기했다. 가뭄의 증가는 다른 주요 사회적·정치적 영향력을 가지고 있으며, 식량 폭동 및 정치적 불안 등 광범위한결과를 초래할 수도 있다.
물 부족은 다양한 강도와 규모의 갈등을 초래할 수 있다. 비록 이러한 갈등은 지역적인 것으로 보일 수 있으나, 평화와 안보에 더 넓은 맥락에서 도전과제가 된다. 수자원에 관한 갈등은 인종 갈등으로 변모하거나 인종갈등을 악화시킬 수 있다. 왜냐하면 인종 갈등은 대개 미래에 대한 집단적인 불안감에 의해 악화되는데, 물 부족이 그러한 불안감에 어떻게든 작용할 수 있기 때문이다.
수자원을 고려할 때, 시장의 긍정적인 측면들을 포함시켜야 하는 타당한 이유들이 존재한다. 예를 들어, 수자원 고갈의 원인 중 하나는 수자원이 하나의 자원으로써 대개 저평가되고 있다는 사실이다. 따라서 수자원에 대한 가치를 설정하는 것은 중요하다. 수자원을 제품으로 규정하는 것이 수자원에 대한 가격을 설정하는 데 있어 가장 좋은 솔루션인가는 생각해 볼 문제다. 수자원은 규범과 가치를 통해서 합당한 가치를 가져야만 할 것이다. 그렇게 하지 않는다면 위기가 찾아올 수밖에 없다.
■ Regional-global links : Impacts and challenges Water-related natural disasters pose major impediments to achieving human security and sustainable socio-economic development. Droughts have significantly impacted agricultural production, which in turn have contributed to soaring food prices and shortages. These increases have other major socio-political impacts and can lead to far reaching consequences such as food riots and political instability.
Water shortages can cause conflicts of varying intensity and scale. Although conflicts may appear localized, they present challenges to the broader context of peace and security. Conflicts over water resources can also turn into or fuel ethnic conflicts . as ethnic conflict is most commonly fuelled by collective fears for the future, one can see how water scarcity could play into such fears.
There are useful reasons for incorporating the positive aspects of the market when considering water resources. For instance, one of the reasons for water resource depletion is that typically it has been undervalued as a resource. It is thus important to place a value on it. Whether earmarking it as a commodity is the best solution for placing value on it is subject to debate. Whether through norms or values, water resources must be valued for their worth, else the trend of degradation will ensue.
제2부 불확실성과 리스크 하에서의 물관리
제2부의 서론
정치적·사회적 시스템은 다양한 방식으로 변화하기 때문에 그 영향을 항상 예측할 수 있는 것은 아니다. 기술은 진화하고 있으며, 생활 수준 및 소비 패턴, 기대 수명도 변화하고 있다. 그리고 인구가 증가하고 있으며, 그에 따라 도시 지역은 점차 확장되고 있다. 결과적으로 기후가 변화하듯이 토지 사용과 커버도 변화하고 있다. 이러한 변화가 일어나는 속도는 대개 점차 빨라지고 있으며, 그 장기적인 영향은 대체로 불확실하다. 단절이 있을 수 있으며, 변화를 되돌이 킬 수 없는 임계점이 존재할 수도 있다.
변화에 적응하는 것은 기회가 된다. 과거에 발생한 것은 변경할 수 없지만 미래는 현재 내리는 결정에 영향을 받을 수 있다. 물은 인간 활동과 지구의 표면과 생태계, 사람들에 대한 기후의 영향을 변화시키는 주요 매체이다. 사람들이 변화의 영향을 가장 크게 느끼는 것은 물과 수질을 통해서다. 변화를 위한 적절한 적응이나 계획이 없다면, 수억 명의 사람들이 기아와 질병, 에너지 부족, 물 부족 또는 오염, 홍수로 인한 빈곤으로 고통받게 될 것이다. 물의 양과 질에 대한 변화에 적응하는 것은 그 리스크와 불확실성과 함께 물 관리의 도전과제이다.
불확실성 하에서 의사결정의 리스크 또는 결과는 제한적일 수 있으며 심지어 때로는 한정적일 수도 있다. 강력한 의사 결정은 큰 불확실성 하에서의 다양한 관리 조치를 뒷받침하려는 도구이다. 의사결정권자에게(조치 및 무대응 등) 다양한 결정이 수자원에 대해 미치는 광범위한 영향을 보여주는 도구들을 제공하는 것은 전반적인 자원관리를 향상시키고 위협과 부정적인 영향을 감소시키는 데 크게 기여할 수 있다.
Part 2: Managing water under uncertainty and risk
Introduction to Part 2
Political and social systems are changing in ways and with impacts not always predictable. Technology is evolving, living standards, consumption patterns and life expectancies are changing, and human populations are growing and increasingly moving to expanding urban areas. Consequently, land use and cover is changing, as is the climate. The rates at which these changes are occurring are often increasing and their long-term impacts are usually uncertain. Discontinuities are possible and tipping points can exist beyond which change is irreversible.
Adapting to change presents an opportunity. What has happened in the past cannot be changed, but the future can be influenced by the decisions being made now. Water is a primary medium through which changes in human activity and the climate impact with the earth’s surface, its ecosystems, and its people. It is through water and its quality that people will feel the impact of change most strongly.
Without proper adaptation or planning for change, hundreds of millions of people will be at greater risk of hunger, disease, energy shortages and poverty due to water scarcity, pollution or flooding. Adapting to changes in water quantity and quality, together with their risks and uncertainties, is a challenging area for water management.
The risks, or consequences of making decisions under uncertainty, can be qualified and even sometimes quantified. Robust decision-making is a tool that attempts to support different management actions under deep uncertainty. Providing decision-makers with tools that show the broader water resource consequences of various decisions (actions, inaction) can substantially contribute to better overall resource management, and reduced threats and adverse impacts.
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물은 인간 활동과 지구의 표면과 생태계, 사람들에 대한 기후의 영향을 변화시키는 주요 매체로, 사람들이 변화의 영향을 가장 크게 느끼는 것은 물과 수질을 통해서다.
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제8장 불확실성 하에서의 노력과 관리
리스크와 불확실성은 물 관리자들과 사회경제적 정책입안자들이 해결해야 할 것들의 많은 부분을 차지한다. 이들이 불확실성과 리스크에 대해 더 많이 이해할수록, 이러한 리스크와 불확실성을 감소시키기 위한 물 시스템을 더 효과적으로 계획하고 설계하고 관리할 수 있다.
오늘날 물 계획자와 엔지니어들은 지금까지 관찰되지 않았고 과거의 사건들의 가변성의 범위에서도 벗어난 극단적 상황들과 관련된 불확실성에 대해 특히 우려하고 있다. 오늘날의 세계는 그러한 극한 사건들이 발생하는 것을 목도하고 있다. 이 때문에, 수자원 계획자들과 관리자들은 토지 사용 및 도시화, 그리고 미래의 강수량 및 증발량, 지하수 침투량, 지표수 유출량, 수로의 유수량에 대한 기후변화의 영향의 변화로 인해 자신들의 분석에서 엄중한 판단을 적용해야만 한다.
어떤 설계가 채택되더라도 실패할 리스크는 항상 존재한다. 장기적 결정을 해야 하는 사람들을 괴롭히는 질문들은 어떤 수준의 리스크가 용인될 수 있는가와 미래의 기반시설 확장 비용을 절감하는 설계에, 미래에 가능할 수 있다면, 얼마나 많은 돈을 지출해야 하는가 등이 있다. 결정의 결과에 대한 확률을 파악하고 그 영향력을 평가하기 위한 충분한 정보가 있을 때, 의사결정은 리스크 분석을 토대로 하여 내려질 수 있다. 의사결정은 단순한 것에서 복잡한 것까지 광범위하고 다양한 분석 도구와 기법을 사용하여 뒷받침 될 수도 있을 것이다.
Chapter 8. Working under uncertainty and managing risk
Risk and uncertainty characterize much of what water managers and socio-economic policy-makers must deal with. The more they understand these uncertainties and risks, the more effectively they can plan, design and manage water systems to reduce these risks and uncertainties.
Today water planners and engineers are particularly concerned with uncertainties associated with extremes that have not yet been observed and are outside the envelope of variability defined by past events. The world is witnessing the occurrence of such extreme events today. Because of this water resources planners and managers must apply a significant amount of judgment in their analyses due to changes in land use, urbanization, and the impacts of a changing climate that influence future precipitation, evaporation, groundwater infiltration, surface runoff and channel flow.
No matter what design is chosen there is always a risk of failure. Questions that plague anyone making longterm decisions include what levels of risk are acceptable, and just how much more money, if any, should be spent on designs that reduce the costs of infrastructure expansion in the future, should future conditions warrant it. When sufficient information is available to determine probabilities of decision outcomes and evaluate the consequences, decision-making can be based on risk analysis. Decision-making may be assisted by the use of a wide variety of analytical tools and techniques, varying from the simple to the sophisticated.
지속가능한 수자원 프로젝트 개발에 참여 필요
결정 과정은 이해 관계자 그룹의 적극적인 참여를 장려해야 할 것이다. 이는 리스크와 가치에 대한 인식 차이가 리스크 평가 및 결정 승인 과정에서 충분히 탐구될 것임을 보장할 것이다. 상호 작용하는 결정 지원 모델들(decision support models)은 이해관계자들의 참여를 촉진하기 위해서 개발되어 성공적으로 사용되어 왔다.
아마도 우리의 인간과 생태계 프로세스에 대한 제한된 이해 때문에 또는 복잡한 역동적인 시스템의 내재적인 불확정성 때문에 가능한 사건 또는 미래의 결과에 대해 확률을 설정하 는 것이 힘든 상황에서, 우리는 여전히 그러한 결과의 가능성을 고려하도록 하거나 또는 그러한 결과를 초래할 지도 모르는 결정을 내려야 할지 말아야 할지에 관한 시나리오들을 작성할 수 있을 것이다. 물의 미래는 아직 내려지지 않은 인간의 선택에 의해 결정된다. 물 관리 기구들은 사용자들과 정책입안자들과 함께 비정상성(非定常性)을 고려하고 수자원 프로젝트를 더욱 적응적이고, 지속가능하고 강력한 대안적인 방법론 개발에 참여할 필요가 있다.
만약 인간이 주어진 수자원의 한계 내에서 생활할 것이라면(그리고 다른 선택권이 없다면), 사람들은 그러한 자원을 제공하고 처리하며 분배하는 자연 시스템의 한계 내에서 생활해야만 한다. 인간은 물의 할당과 사용을 결정하는 건설된 기반시설과 인간 활동과 함께 자연적인 생태계를 통합적인 방식으로 포함시킬 필요가 있다. 각각은 서로에게 영향과 혜택을 주면서 하천 유역의 통합적인 시스템 내에서 함께 관리될 필요가 있다. 살아 있는 시스템들 간의 상호 연결성을 인식하고 관리하는 것은 단기적인 리스크와 장기적인 리스크 모두를 감소시키는 수단이다.
The decision process should encourage active participation from interested stakeholder groups. This will ensure that differences in the perception of risks and values are fully explored within the risk assessment and decision appraisal process. Interactive decision support models have been developed and successfully used to facilitate stakeholder participation.
In situations where it is difficult to assign probabilities to possible events or future outcomes, perhaps due to our limited understanding of human and ecological processes or due to the intrinsic indeterminism of complex dynamic systems, we can still create scenarios that force us to consider the possibility of such outcomes and whether or not we should make decisions that might lead to such outcomes. Water futures depend on human choices that are yet to be made. Water management agencies with users and policymakers need to participate in the development of alternate methodologies that take into account non-stationarity and make water resource projects more adaptable, sustainable and robust.
If humans are to live within the limits of their water resources (and there is no other choice), they must live within the limits of the natural systems that provide, treat and distribute those resources. Humans need to include natural ecosystems, along with built infrastructure and human activities that determine the allocation and use of water, in an integrated way, each affecting and benefiting the other and necessarily managed together within an integrated system of a river basin. Recognizing and managing the interconnectedness among living systems is a means of reducing both short and long-term risks.
제9장 주요 동인들과 관련된 불확실성과 리스크에 대한 이해
수자원에 대해 예견되는 압력들은 물 관리자의 통제 밖에 존재한다. 이는 물 수요와 공급 간의 균형에, 때로는 불확실한 방법으로, 심각한 영향을 미칠 수 있으며, 그에 따라 물 관리 자와 사용자들에게 새로운 리스크가 생겨날 수도 있다. 이러한 불확실성과 리스크의 증가는 물 관리 전략에 관한 다른 접근법을 필요하게 만든다. 물 스트레스와 지속가능성을 직접적으로 침해하는 동인들로는 생태계와 농업, 기반시설, 기술, 인구 구조 등이 있다. 물 지배구조, 정치, 윤리, 사회(가치와 자산) 등의 궁극적 동인들은 주로 근접한 동인들에 대한 영향을 통해 영향력을 발휘한다.
기술적 향상이나 정치적 개입이 없을 때, 물 부자 및 물 빈곤층뿐만 아니라 각국의 지역들 간의 경제적 양극성은 증가할 것이다. 이는 물이 더 필요한, 더 많은 사람들이 더 낮은 수질과 더 적은 양의 물을 두고 경쟁해야 한다는 것을 의미한다. 할당은 당연히 가장 높은 비용을 내는 부문이나 지역을 대상으로 이루어 질 것이기 때문에, 식량 및 에너지, 물과 위생에 대한 기본적인 필요성을 만족시킬 수 없는 사람이 대폭 늘어날 수도 있다. 이는 단순한 정체에 그치는 것이 아니라 지금보다 명백히 후퇴된 양상을 띠게될 것이다.
순전히 도시 인구의 증가로 인해 증가할 것으로 보이는 도시 물 생산과 폐수 처리에 적용될 향후 기술 발전은 절대적인 물 인출과 폐기물 감소에 기여할 것으로 예상된다. 이러한 기술의 빠른 활용은 인간의 환경에 대한 영향에 관한 세계적 인식의 예견되는 진화, 특히 물 희소성에 대한 이해의 증진과 궤를 같이 할 것이다.
Chapter 9. Understanding uncertainty and risks associated with key drivers
Projected pressures on water resources lie outside the control of water managers. These can significantly affect the balance between water demand and supply. sometimes in uncertain ways. and thus create new risks for water managers and users. Such increasing uncertainties and risks necessitate a different approach to water management strategies.
Drivers that directly impinge upon water stress and sustainability are the ecosystem, agriculture, infrastructure, technology and demographics. The ultimate drivers. governance, politics, ethics and society (values and equity) and climate change. exert their effect mostly through their impacts upon the proximate drivers.
In the absence of technological improvements or policy interventions, economic polarities will increase between water-rich and water-poor countries, as well as between sectors or regions within countries. This would mean higher numbers of people with higher needs competing for less water, of lesser quality.
Because allocation will inevitably go to the highest paying sector or region, this may result in an increasingly significant portion of people not being able to satisfy their basic needs for food, energy, water and sanitation. This would not be mere stagnation, but would likely take the form of a distinctly regressive trend compared to current conditions.
Further technology developments applicable to urban water production and waste handling that are likely to increase due to sheer urban population growth are also expected to contribute to reducing absolute water withdrawals and waste. Rapid uptake of these technologies would be paired with the anticipated evolution of global consciousness regarding human impacts on environment, and in particular, an increased understanding of water scarcity.
지속가능한 물 시나리오 개발 더욱 필요
기후 변화와 맞서기 위한 법적 구속력을 가진 국제 협정은 저소득국가들에서 인식 제고와 적응을 위한 상당한 자금조달과 함께 2040년에 실행될 수 있을 것이다. 대부분의 기후변화 영향은 물을 통해서 감지되기 때문에 이는 물 금융의 전반적인 차원에 대한 긍정적인 반향을 일으킬 것이다. 이는 물 기반시설에 대한 더 높은 수준의 투자를 의미할 수 있으며, 폐기물의 감소와 지속가능한 동원뿐만 아니라 위생 네트워크의 보급률 향상을 이끌 수 있다.
하천 유역의 기구들과 분권화된 단체들의 지원을 받는 중앙 물 당국이 각국 내에서 효율적으로 물을 관리하기 위해 권력과 자원을 받게 될 것이다. 이는 잘 규제된 가격 설정과 혁신 적인 물 권리 거래 메커니즘의 촉진을 통해 사용자들 사이에서의 역동적이고 기후 대응적인 물의 재할당을 활성화할 것이다. 물 시나리오의 개발은 계속되는 물 관리의 통상적 모드와 관련된 리스크와 불확실성에 직면하여 더욱 더 필요해 보인다.
A legally binding international agreement to combat climate change could be in place by 2040, along with significant financing for awareness-raising and adaptation in low-income countries. Because most climate change impacts are felt through water, this would have positive repercussions on the overall levels of financing for water. This could mean higher levels of investment in water infrastructure, leading to reductions in waste and increases in sustainable mobilization, as well as increased sanitation network coverage.
Central water authorities, supported by river-basin institutions and decentralized entities would be given increased power and resources to effectively manage water within countries. This would promote dynamic and climate-responsive re-allocation of water among users, facilitated by well-regulated pricing and, potentially, innovative water rights trading mechanisms.
The development of water scenarios appears ever more necessary in the face of the risks and uncertainties involved in continuing with the business-as-usual modes of water management.